Star Trek XII – Into Darkness, voor het eerst in 3D

De twaalfde Star Trek-film die werd gemaakt, was de eerste die ook in 3D te bewonderen was. Hoewel de ‘oude school’ van het Star Trek-fenomeen niet stond te juichen bij het idee een nieuwe film afwijkend van al de oudere films te maken, ging men toch overstag voor de grotere waarde van 3D als publiekstrekker.

startrekintodarkness_finalusposterStartrek – Into Darkness

Dat is de naam van alweer de twaalfde Startrek-film in totaal en de tweede van de nieuwste verhaallijn, waarbij een jonge Kirk (Chris Pine) en Spock (Zachary Quinto) worden gevolgd. Omdat in deze laatste verhaallijn is gekozen voor een alternatieve tijdlijn (dus niet voorafgaand aan de gebeurtenissen van een volwassen Kirk en Spock, die wij kennen uit de eerste tv-serie Star Trek TOS (The Original Series)) zijn de mogelijkheden voor nieuwe avonturen helemaal vrij en schier eindeloos geworden. Deze nieuwe reeks films staat in de Star Trek-wereld ook wel bekend als de ‘reboot-series’.

IMAX en 3D-effecten

3ddc-5Voor het eerst werd er een Star Trek-film opgenomen in 3D en wel op het imposante IMAX-formaat. Films, die op dit formaat worden gemaakt, bieden de scherpste beeldkwaliteit op het grootst mogelijke bioscoopdoek. Een IMAX-scherm is namelijk standaard 22 meter hoog en 16 meter breed wat een immense beleving voor de kijker is. Je wordt als het ware uit je stoel en in het scherm getrokken. Voeg daar nog eens een aantal avontuurlijke achtervolgingsscènes of lasergevechten in de ruimte in 3D aan toe en een bijzonder kijkspektakel is een feit geworden.

IMAX-bioscopen

Natuurlijk moeten bioscopen wel geschikt zijn om zo’n film te kunnen draaien. Gelukkig hebben de grote bioscoopexploitanten in (vooral) de grote steden al speciale IMAX-zalen laten inbouwen. Maar dat is zeker nog niet in elke stad of bioscopencomplex het geval. De investering van de bouw van zo’n zaal is dan ook niet gering.

Toch zullen steeds meer bioscopen serieus over de aanleg van een IMAX-zaal gaan nadenken, want steeds meer filmmaatschappijen gaan erop over om films – geheel of gedeeltelijk – op IMAX op te nemen. En als een bioscoop bezoekers wil trekken en vooral wil blijven trekken, dan moeten ook deze 3D-films een keer in volle glorie te zien zijn.

Acteurs en IMAX

imax-camVolgens een aantal interviews met betrokkenen, zijn de meeste acteurs niet zo dol op IMAX; wel op het beeld en de vertoning op het grote scherm, maar niet op de camera’s waarmee IMAX voorlopig nog wordt gedraaid. 3D-films moeten namelijk nog met speciale camera’s worden opgenomen. De IMAX-camera’s zijn nog vrij log, minder wendbaar en maken vrij veel herrie. Ook zijn deze camera’s erg storingsgevoelig, waardoor de opnames regelmatig een poos kunnen stilliggen tot de camera weer is gemaakt. Voor acteurs natuurlijk heel vervelend, want zij worden steeds uit hun spel en ritme gehaald. Voor de regisseur en producent(en) wegen de voordelen van de filmvertoningen op een heel groot doek blijkbaar voldoende op tegen de nadelen van een langere opnametijd. Zij zijn er namelijk groot voorstander van.

Première 12e Star Trek-film

Ook bij de opnamen van Star Trek XII – Into Darkness is dat het geval geweest. Ook hier waren er meer opnamedagen dan aanvankelijk gepland. Toch ging de film zoals gepland om op 17 mei 2013 in de Verenigde Staten in première.

Copyright: Robin93.

Foto’s: StartrekIntoDarkness.com, Wikimedia Commons.