Star Trek, de muziek van de tv-series

Tune van de eerst tv-serie Star Trek

planets-wallpaper-46Muziek is van het begin af aan zeer belangrijk geweest voor Star Trek. Gene Roddenberry wilde voor zijn eerste serie een heldere en dramatische openingsmelodie. Hij was geen fan van de koude, elektronische muziekeffecten, die in die tijd populair waren voor sciencefiction films. De openingstune van Star Trek – The Original Series (TOS), die draaide van 1966-1969, werd geschreven door Alexander Courage. Het thema was herkenbaar en sindsdien onmiskenbaar het begin van Star Trek en de avonturen van Kirk en Spock.

Idee achter de eerste Star Trek tune

TOS cast PPDeze titelmuziek introduceerde de ‘uiterste grens van de kosmos’; de heldere begintonen klinken alsof je voor het eerst bewust naar de sterren kijkt. De vlotte orkestmuziek geeft de indruk dat je op een snelle reis gaat, de vrouwelijke stem lijkt de reiziger als een sirene steeds verder de ruimte in te lokken. De herkenningsmelodie van Star Trek TOS, met daarbij de stem van Star Trek-personage Captain Kirk (William Shatner) zijn te herkennen uit duizenden. Welke Star Trek-fan kent de tekst niet:

These are the voyages of the starship Enterprise
on its five year mission
to explore and seek out new life and new civilizations
to boldly go where no man has gone before.

Het no man in de laatste zin werd in de volgende serie – Star Trek TNG en ingesproken door Captain Jean-Luc Picard (Patrick Stewart) – overigens veranderd in het meer geëmancipeerde no one.

Muziek van de andere Star Trek tv-series

Ondanks de terughoudendheid van filmmaatschappij en financiers, die al na 3 jaar de stekker uit de opnames van de oorspronkelijke Star Trek tv-serie hadden getrokken, bleek de populariteit van de serie grenzeloos. Op welke obscure kleine kabelzenders dan ook en op welke rare tijdstippen Star Trek-afleveringen werden herhaald, er was altijd een vaste schare kijkers voor te vinden. Sterker nog: het bleek een groeiende schare kijkers.
In 1979, 10 jaar na het staken van de oorspronkelijke tv-serie, werden de fans beloond met een eerste film: Star Trek – The Motion Picture. Deze film was tegelijkertijd een proefballonnetje voor de filmmaatschappij en de financiers of een herleving van de Star Trek-sage voldoende belangstelling zou trekken en dus lonend zou zijn. Het succes van de film zorgde uiteindelijk voor een hele reeks films met de oorspronkelijke cast van Star Trek TOS.

Star Trek – The Next Generation (TNG)

Celebrity CityDoor het doorslaand succes van de eerste film zag men ook weer brood in een nieuwe tv-serie met een nieuwe bemanning in een ander tijdperk van het Star Trek-universum. Het werd Star Trek – The Next Generation (1987-1994), die werd gelanceerd met muziek van Jerry Goldsmith (een mars uit de filmmuziek van de eerste film The Motion Picture). De belangstelling voor de nieuwe serie was groot en de begintune bleek zo onlosmakelijk verbonden met de tv-serie, dat het publiek vergat dat deze muziek al uit de filmtune van 1979 stamde (en later ook in de filmmuziek van andere Star Trek-films werd gebruikt). De zogenaamde underscores of muziek die werd gespeeld ter omlijsting van het verhaal in de afleveringen werden overigens voor een groot deel geschreven door Dennis McCarthy.

Star Trek – Deep Space Nine (DS9)

Celebrity CityAl snel zag men ruimte voor een nieuwe loot aan de Star Trek-boom. Het werd een nieuwe serie, die zich niet zou afspelen in een ruimteschip, maar op een vast ruimtestation (nummer 9) ver van de Aarde en met nieuwe volkeren als vrienden en als vijanden: Star Trek – Deep Space Nine (1993-1999). Tijdelijk waren er dus twee Star Trek-series tegelijk op tv te zien!
De begintune werd geschreven door de inmiddels veel ingeschakelde Dennis McCarthy, die een totaal eigen geluid gaf aan deze bijzondere serie. De 8 noten-melodie van de (Franse) hoorns geven een specifiek gevoel van zowel de eenzaamheid van een verre grenspost als van het optimisme van een ontdekkingsreiziger. Dennis McCarthy heeft overigens de meeste muziek voor de Star Trek-franchise op zijn naam staan; hij schreef letterlijk honderden uren aan underscores, muziek voor de afleveringen van de tv-series Star Trek TNG, DS9, Voyager en later ook Enterprise.

Star Trek – Voyager (VOY)

A Crew VOYNa het stoppen van TNG bleek de fantasie van de vaste groep tekstschrijvers nog lang niet opgedroogd. Een nieuwe tv-serie zag het daglicht: Star Trek – Voyager (1995-2001) en weer waren er even 2 Star Trek tv-series tegelijk op tv te zien! Deze keer ging het uitstapje ongewild verder en kwam ruimteschip met bemanning en al via een wormhole in een vergelegen kwadrant van het universum terecht. De begintune van Voyager werd geschreven door oude bekende Jerry Goldsmith. Hij schreef hiermee één van zijn mooiste en meest meeslepende melodieën. Hij maakte in zijn muziek eveneens gebruik van de Franse hoorn naast trompet en viool. Goldsmith won er een Emmy mee en bevestigde zijn status als één van de beste componisten van film- en tv-muziek in het algemeen en van het geluid van Star Trek in het bijzonder.

Star Trek – Enterprise (ENT)

A Crew ENTToen na 7 seizoenen het verhaal van Voyager er op zat, greep men terug naar het Star Trek-verleden voor een nieuwe serie: Star Trek – Enterprise (2001-2005). Het verhaal van het eerste Aardse bemande interstellaire ruimteschip Enterprise staat centraal in deze serie. Omdat het verhaal zich afspeelt tussen onze huidige tijd en de tijd van Star Trek – TOS heeft de muziek een totaal eigen karakter. De begintune (Where my heart will take me) werd geschreven door Diane Warren en – voor het eerst – gezongen door Russell Watson. De overige muziek van de serie werd geschreven door oude bekende Dennis McCarthy.

 

391px-Emblem.svgCopyright: Robin93.

Foto’s: StarTrek.com.